Психодіагностика в ранній період розвитку дитини
Дата: 05.02.2025 12:37
Кількість переглядів: 48

Саме ранній вік є унікальним і визначальним для всього подальшого розумового, фізичного, мовленнєвого й емоційного розвитку дитини. Це період становлення функціональних систем, формування вищих кіркових функцій у результаті взаємодії дитини з навколишнім середовищем, що особливо інтенсивно відбувається в перші три роки життя. У зв’язку з цим, особливого значення набуває психодіагностика в ранній період розвитку дитини спрямована на всебічний аналіз психічного, фізичного і мовленнєвого розвитку з метою виявлення та подолання труднощів.
Основні напрями психодіагностики в ранньому віці:
1. Оцінка когнітивного розвитку– визначення рівня сформованості та розвиток пізнавальних процесів (пам’яті, уваги, мислення, уяви);
2. Оцінка емоційно-вольової сфери – виявлення здатності до вольового зусилля, емпатії, вміння визначати свої та чужі емоції, вміння чекати, просити про допомогу, виявлення схильностей до проявів девіантної поведінки.
3. Аналіз соціальної адаптації– оцінка взаємодії дитини з дорослими, дітьми, диференціація свій-чужий, прийняття норм, правил поведінки прийнятих у суспільстві. 4. Оцінка мовленнєвого розвитку- допомагає оцінити мовленнєвіі навички дитини, виявити можливі труднощі у розвитку мовлення та визначити оптимальні стратегії для їх подолання.
5. Оцінка фізичного розвитку дитини – визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо.
Враховуючи вік дитини, найчастіше використовують такі методи психодіагностики:
Спостереження – за дитиною в різних життєвих обставинах.
Рідко, проективні методики– складання оповідання, казки, розігрування лялькових вистав…;
Бесіда з батьками – при спілкуванні звертається увага на:
- перебіг вагітності та пологів;
- ранній розвиток дитини (до звернення);
- мовлення та комунікація (поява гуління, лепету, перших усвідомлених слів, фрази…);
- харчові та сенсорні особливості (консистенція їжі, вибірковість у продуктах, реакції на введення нового продукту, надання переваги певному складу тканини, крою, наявність-відсутність одягу, реакції на водні процедури, дощ, бруд на одязі, взутті, навколо…);
- соціальні навички (як реагує на свій-чужий, реакції на схвалення, заборону, вміння очікувати, вміння просити про допомогу…);
- повсякденна поведінка (дотримання режиму, регуляція спання-неспання, якість сну…).
Своєчасне виявлення труднощів та тісна співпраця батьків з фахівцями дозволяє розробити індивідуальну програму корекційної роботи, що сприятиме гармонійному розвитку Вашої дитини.
В інклюзивно-ресурсному центрі ви зможете отримати відповідь на всі запитання та отримати вчасну допомогу для себе та дитини.
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)