Добросинсько-Магерівська громада
Львівська область, Львівський район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Базова загальна, інклюзивна та спеціальна освіта у Європі на прикладі Фінляндії

Дата: 14.11.2023 14:22
Кількість переглядів: 561

Фото без опису

     У Міжнародний день логопеда публікуємо інтерв'ю із спеціалістом у цій галузі пані Вірою Бокало, керівницею Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області», яка розповіла про участь у пілотному проєкті для українських освітян у Фінляндії, про організацію освітнього процесу у фінських закладах освіти, зокрема, навчання для дітей раннього віку та дітей з особливостями розвитку.

Розкажіть, будь ласка, про Вашу поїздку до Фінляндії та враження від ознайомлення із місцевою системою освіти.

   Цікавлячись особливостями фінської системи освіти, я виявила, що низка міжнародних досліджень показали, що фінська освіта є однією із найбільш ефективних у світі. Вона - на першому місці за показником рівня знань, кількістю дітей, які люблять читати; на другому місці – у сфері природничих наук, на п`ятому -  в галузі математики. Зазначу, що їхня система навчання є унікальною та доступною для дітей.

    Саме з метою пізнання та вивчення організації навчального процесу у закладах освіти Фінляндії та підвищення рівня кваліфікації на основі найефективніших міжнародних практик та інновацій щодо інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами з 28  жовтня по 04 листопада 2023 року я як керівник  Комунальної установи  «Інклюзивно-ресурсний центр Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області»  взяла участь у міжнародному науковому стажуванні «Особливості фінської системи освіти», яке організовано Польсько-українською фундацією "Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці" IIASC.

Пілотний  проєкт для українських освітян реалізували за підтримки   Мерія міста Сіппола, Фінляндія Польсько-українська фундація «Інститут Міжнародної Академічної і Наукової Співпраці» (IIASC) Департамент освіти ЛОДА Обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти ЛОІ ППО Центр освіти дорослих ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна.

Під час виїзного стажування з навчальним візитом учасники з різних куточків України відвідали:

  • мерію м. Котка, де ознайомились із організацією системи освіти в області Кюменлааксо;
  • спеціальний заклад освіти для дітей із порушеннями поведінки у м. Сіппола;
  • загальноосвітню школу  зі спеціальним класом у м. Коувола;
  • професійно-технічний навчальний заклад освіти Екамі у м. Котка;
  • приватну Вальдорфську школу у м. Коувола;
  • Льодову Арену у м. Коувола з інклюзивною складовою спортивної підготовки учнів;
  • «Товариство українців у Фінляндії» у м. Хельсінкі.

 

Фото без опису

Мерія м. Котка, де ми ознайомились із організацією системи освіти в області Кюменлааксо.

Зустріли тут наших учасників з різних місць України привітно та достойно (команда складалася із науковців, викладачі ВУЗів, вчителі-дефектологи шкіл, фахівці та директори інклюзивно-ресурсних центрів).

 

Фото без опису

 

Пані Віро, Вам, як керівниці інклюзивно-ресурсного центру, напевно, цікаво було дізнатися більше про організацію освітнього процесу для дітей, починаючи з раннього віку, а особливо для дітей, у яких є особливості розвитку.

  Саме так, для себе зробила висновки, що у Фінляндії є обов’язкові компоненти в організації навчання, які, на жаль, упущені в нас, в Україні. Ця країна докладає багато зусиль для того, щоб дитина була готовою піти до школи в потрібний час і в потрібному місці.

Та спершу розповім більше про структуру системи освіти у Фінляндії.

Освіта у Фінляндії є обов'язковою до 18 років. Спочатку - дошкільна освіта та догляд (дитяча консультація - центр материнства та здоров’я дитини). Ці заходи  надають чи організовують місцеві органи влади або приватні постачальники послуг у вигляді заходів ранньої освіти на базі центру та заходів сімейного догляду. 

Батьки або опікуни дитини вирішують, чи брати їхній дитині участь у дошкільному вихованні та догляді.

Там дитина набуває права на дошкільне виховання (дитячий садок) на початку того місяця, коли їй виповнюється 9 місяців. Утім, деякі батьки доглядають за дитиною вдома довший час. У середньому дитина йде в дитсадок в 1,5–2 роки.

Перш ніж приступити до обов’язкового шкільного навчання, за законом, дитина має один рік провчитися в нульовому класі або пройти інше аналогічне навчання. Навчання в нульовому класі (esiopetus) готує дитину до школи, зазвичай у нульовий клас діти йдуть у 6 років, а в школу – у 7 років.

Шкільна освіта починається з 7 років. 9 років - це базова школа, після якої молода людина у 16 років може піти в середню школу (10-11 клас)  або вступити до професійно-технічного училища. Вже після отримання професійної кваліфікації вона може продовжити навчання в університеті прикладних наук або в університеті. Після середньої школи також може вступити до вищого навчального закладу. Зауважу, що рівень освіти та професійних знань і навичок педагогів, які працюють з дітьми,  є високим.

Фото без опису

 «Товариство українців у Фінляндії» у м. Хельсінкі

Сюди можуть прийти і приходять українці, яким необхідна допомога. Тут працюють люди, які надають якісну матеріальну, документальну, інформаційну та психологічну допомогу

 

Фото без опису

 

Фото без опису

Кабінет психолога, де приходять дорослі та діти з батьками

Фото без опису

Надання документальної та інформаційної допомоги українцям волонтерами

Фото без опису

Кімната для логопедичних та розвиткових занять, де приходять діти із батьками

 

Дошкільне виховання та догляд

  Ранній догляд за дитиною у Фінляндії є обов’язковим. За здоров’ям дітей стежать відразу після народження. Цією функцією займається дитяча консультація – центр материнства та здоров’я дитини. Місія дитячого консультаційного центру – сприяти здоров’ю та благополуччю дітей віком від 0 до 6 років та їхніх сімей, а також зменшувати розрив у здоров’ї між сім’ями.

Дитячі консультації контролюють і сприяють фізичному, психологічному та соціальному росту та розвитку дитини та підтримують батьківське виховання, направлене на  безпечне, орієнтоване  на дитину виховання та добрий догляд за дитиною, а також  піклування   про стосунки у сім’ї. Саме консультування має на меті якомога раніше виявити особливі потреби підтримки сімей з дітьми та організувати відповідну підтримку та допомогу. У консультаційному пункті дитина отримує щеплення, що належать до національної програми вакцинації,  періодичні ретельні медичні огляди стану здоров’я.  

Три ретельні перевірки здоров’я дітей дошкільного віку – це комплексні перевірки здоров’я, які оцінюють розвиток, здоров’я та благополуччя дитини, а також благополуччя всієї родини та потреби батьків у підтримці.

Розгорнуті огляди здоров’я проводять, коли дитині виповнюється 4 місяці, 18 місяців і 4 роки. Цікаво, що на огляд завжди запрошують обох батьків. Якщо у дитини діагностовано затримку розвитку, її можна негайно вирішити та розпочати терапію та реабілітацію. Чим швидше виявлять, тим швидше можна допомогти дитині. В Україні батьки переважно звертаються до фахівців вже запізно: чи це проблеми з мовленням, чи гіперактивність, чи порушення інтелекту. Батьки, здебільшого, зауважують проблему пізніше. А це все час і час на прийняття батьками проблеми дитини. Прийняття проблем дитини також забирає час. Мама втрачає ресурс, коли дізнається про труднощі і особливості дитини. Тому чим раніше дитина отримає підтримку, тим легше запобігти нагромадженню проблем. 

Підтримку дітей здійснюють безперервно, коли вони переходять від дошкільної освіти та догляду до дошкільної освіти, від дошкільної освіти до загальноосвітньої школи, а також на різних етапах навчання.

Фото без опису

Приватна Вальдорфська школа у м. Коувола.

Цікаво, що приватні школи фінансуються державою на 86%, решта коштів школа знаходить у благодійників. До речі, з батьків кошти заборонено брати. Саме держава дбає про те, щоб освіта у дітей була безкоштовною.

Державні школи фінансуються урядом майже на 100%.

 

Розкажіть,  як саме визначити, чи дитина готова морально та фізично йти до школи?

У нас, на жаль,  упущено фактор оцінювання стану готовності дитини йти до школи. Це величезна помилка. У Фінляндії усіх шестирічних дітей дитяча консультація перевіряє на готовність дитини до школи. Діти проходять спеціальні тести обстеження. Зауважу, що ці обстеження є обов’язковими. Якщо відомо, що у дитини є труднощі, то її обстежують уважніше ще до цієї перевірки готовності до школи. І тоді можна подумати про те, яка форма навчання у школі для дитини буде найкращою, і з якого віку її розпочати (може бути пізніше, аніж 6 років). Це може бути звичайна школа, але навчання буде адаптоване. Або їй потрібен спеціальний клас чи спеціальна школа. Дошкілля (дитсадок) також  організовує підтримку таким дітям.

Фото без опису

Льодова Арена у м. Коувола з інклюзивною складовою спортивної підготовки учнів. Вразило те, що тут навчаються 700 дітей. Це хокей та фігурне катання. Навчають їх 70 тренерів. Ці зимові види спорту потужно підтримує держава. 72000 хокеїстів на даний час займаються по всій країні. Є 500 ковзанок, тому діти зайняті, працюють у командах.

Вважаю, що такий підхід держави заслуговує поваги.

Фото без опису

На зустрічі з тренером спортивного клубу

Пані Віро, якими є критерії при  виборі школи у Фінляндії?

  У Фінляндії в основному найлегше можна вибрати школу для здорової дитини, і, зазвичай,  це школа, яка знаходиться найближче до дому. Підібрати підходящу школу допомагають спеціальні викладачі, терапевти та лікар.

Здебільшого, такі фахівці є в дитячій консультації. Рекомендації щодо того, що є правильним і найкращим для дитини, надходять через цих людей. Фінські фахівці рекомендують підходящу школу для батьків індивідуально відповідно до навичок і розвитку дитини. А батьки є відкритими до цієї рекомендації, тому що їм пояснюють у випадку дитини з особливостями розвитку, чому дитина може мати труднощі у звичайній школі. Думаю, що  батьки довіряють цим фахівцям. Перш ніж отримати рекомендацію, дитина проходить різні тести, а потім результати можуть бути використані для прогнозування успішності дитини в школі.

Я вважаю, це дійсно добрий метод, тому що тоді дитина може піти до потрібної школи.

  Важливо, що у школах не ставлять діагнози, це завжди робить лікар. План лікування та реабілітації складає лікар, зазвичай, невролог. У школах є непрофесійна група (у нас в Україні це команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами) з вчителями дитини, консультантами, терапевтами, можливо, психологом, які разом з батьками домовляються про те, як дитині йти до школи, яку підтримку можна отримати в школі. У звичайній школі може бути персональний асистент дитини, асистент групи, куратор і психолог. Часто психолога поділяють на кілька шкіл.

    У Фінляндії метою освіти є те, щоб якомога більше дітей мали можливість відвідувати звичайну школу. Але діти з дуже серйозними вадами мають свої школи, особливо,  якщо діагноз – інтелектуальна недостатність. Люди з обмеженими фізичними можливостями, зазвичай,  можуть відвідувати звичайну школу, де дитину супроводжують індивідуально, отримуючи  підтримку.

Фото без опису

Професійно-технічний навчальний заклад освіти Екамі у м. Котка

Тут навчаються дорослі студенти з усього світу. Звичайно, тут будуть викладати фінську мову, а також фінську суспільну систему, фінську культуру та історію. Також допомагають з вибором професії та професійної освіти. Є асистенти вчителів, які надають підтримку вчителям та студентам.

Асистент вчителя допомагає вчителям з матеріалами, а також викладає в малих групах та індивідуально, якщо учень потребує додаткового керівництва. Асистент допомагає студентці, якщо їй потрібна допомога в особистих справах.  А також допомагає їй заповнювати форми та записуватися на прийом до лікаря.  Робота асистента вчителя дуже багатогранна. Зараз у них є 7 груп емігрантів, в яких в середньому 20 студентів. Групи різного рівня - для початківців та більш  прогресивних. В Екамі є 12 вчителів фінської мови та 5 вчителів трудового життя. Працюють 2 помічники (асистенти) викладача.

Екамі — професійно-технічний навчальний заклад, де навчаються молоді люди з 16 років. Фіни називають це середньою освітою.

 

Фото без опису

Презентація школи Екамі перед учасниками стажування

 

Фото без опису

Фото без опису

Коридор між класними кімнатами

 Зазначу, що не всі школи Фінляндії мають однакові ресурси. Іноді діти їздять на навчання  в інше місто. Залежно від ресурсів школи  (наявність корекційних педагогів, адаптоване згідно з фізичними можливостями дитини середовище) діти з особливостями розвитку мають можливість навчатись у цій школі. Школу не примушують брати на навчання дитину з особливостями, якщо вона не має для цього ресурсів. Якщо в цьому закладі не може бути забезпечена особиста підтримка – у співпраці буде знайдено найбільш підходящу школу.

 У Фінляндії навчання особливих дітей добре організоване та індивідуальне. Батькам не потрібно самостійно обирати школу. Дитина з інвалідністю  теж не є табу, і сьогодні це нормально. У цьому плані Фінляндія є дуже сучасною країною, бо в історії  країни дітей з інвалідністю  сім’ї приховували.

Мета – знайти найбільш підходящу школу для дитини. Іноді не виходить навчатись поруч із домом, бо підходящий заклад освіти може бути занадто далеко. Батьки та місцева влада намагаються отримати ефективну підтримку для місцевої школи. Але, як я вже сказала, різні міста мають різні ресурси. Можливо, легше знайти відповідну школу у великих містах.

У Фінляндії освіта в початкових школах належить адміністрації міст. Загалом, батьки задоволені навчанням дітей. Якщо дитині поставили діагноз відразу після народження, батьки зрозуміють. Коли розвиток, здоров’я та навички дитини піддаються серйозній перевірці перед початком шкільного навчання, батьки усвідомлюють, що школа приймає дитину такою, якою вона є.

Звісно, батьки  можуть вибрати спеціальну, приватну або навіть домашню школу, але тестування попередньо проводять для всіх дітей.

Фото без опису

Спеціальний заклад освіти для дітей із порушеннями поведінки у м. Сіппола. Цей заклад має два типи – відкритий та закритий. Тут знаходяться 25 дітей підліткового віку, у яких є порушення поведінки (агресія, втеча з дому, участь у сумнівних компаніях). 

Фото без опису

Заклад обслуговують 100 працівників, педагогічний та обслуговуючий персонал. У закритому кампусі за потребою підлітки перебувають 90 днів. Вони не покидають приміщення кампусу всі ці дні. Тут вони проходять шкільну навчальну програму і корекцію поведінки. Якщо за цей час підліток не виправився, ним далі займатимуться медичні установи.

Фото без опису

Дорога свободи. Підлітки перебувають у закритому кампусі 90 днів, позначають дні, коли вони зможуть вийти на вулицю. батьки мають зустрічі з дітьми у цій школі закритого типу.

Ще вважаю за потрібне зазначити головний момент успішності системи освіти Фінляндії:  Фінляндія – країна, яка докладає багато зусиль для того, щоб дитина була готовою почати вчитися у школі в потрібний час і в потрібному місці.

Пані Віро, дякуємо за цікаву розмову, бажаємо надалі цікавих подорожей, змістовних стажувань, яскравих вражень та побільше можливостей поєднувати у Вашій нелегкій роботі цікавого з корисним!

Фото без опису

Загальноосвітня школа  зі спеціальним класом у м. Коувола. Тут навчаються 300 учнів. Мета фінської освіти - вільний вибір дитини, без примусу, розвиток творчих здібностей. З 10 років дитину направляють згідно з її здібностями у русло, яке приведе її до вибору професії. Діти із задоволенням навчаються.

У цій школі за бажанням дитини вивчають малювання, музику, трудове начання, медійну грамотність. У закладі є клас для дітей, які мають незначні труднощі у навчанні та поведінці. Отримавши протягом певного часу підтримку, діти переходять навчатися у звичайний клас.

 

Фото без опису

Подвір'я школи

 

Фото без опису

Музичний клас

 

Фото без опису

Медійна студія

Фото без опису

Майстерня

Фото без опису

Спеціальний клас для дітей з незначними труднощами поведінки та навчання

Фото без опису

Розклад уроків для дітей у спеціальному класі

 

Фото без опису

Спеціальний клас

Фото без опису

Спеціальний клас, робоче місце вчителя класу

 

Учасники стажування з України. Зустріч із дирекцією школи Фото без опису


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь